56744700_2580070135550104_3811580830053040128_n

הפריצה של פליקס אוז’ה-אליאסים במיאמי, 2019

(נכתב במקור עבור בבולט ישראל)

טורניר המאסטרס במיאמי שהסתיים עם זכייתו ה-28 במספר של רוג’ר פדרר בתואר מאסטרס ייזכר בדברי הימים בעיקר – וייסלח לי פדרר – בזכות הפריצה של פליקס אוז’ה-אליאסים לתודעת הטניס העולמית. אוז’ה-אליאסים, טניסאי קנדי שיחגוג את יום הולדתו ה-19 במהלך חודש אוגוסט, ניצח בדרכו לחצי הגמר שבעה משחקים, שניים מהם בטורניר המוקדמות וחמישה נוספים בהגרלה הראשית, כולל מספר ניצחונות מרשימים במיוחד מול טניסאי צמרת כמו בורנה צ’וריץ’ וניקולוז בזילשווילי.

אוז’ה-אליאסים מוכר ליודעי ח”ן מזה זמן רב, ככל שניתן להכיר טניסאי בגילו הרך זמן רב. הוא אוחז בשלל הישגים מסוג “הצעיר ביותר ש-“. כך למשל, אוז’ה-אליאסים ניצח במשחק הראשון שלו בטורניר צ’לנג’ר בשנת 2015, בעודו בן 14. בכך הפך לטניסאי הצעיר ביותר שניצח אי פעם משחק ברמה הזו. בעקבות ההישג, הפך לטניסאי הצעיר ביותר אי פעם שרשם את שמו בין 800 הטניסאים הבכירים בעולם. בשנת 2017 הפך לטניסאי השביעי הצעיר ביותר שזכה בתואר צ’לנג’ר, לטניסאי הצעיר ביותר מאז רפאל נדאל שפרץ לבין 200 הטניסאים הבכירים בדירוג העולמי, ולטניסאי הצעיר ביותר מלבד רישאר גאסקה שזכה בשני תארי צ’לנג’ר.

בעקבות הפריצה שלו בחודשיים האחרונים שמעו של אוז’ה-אליאסים יצא סוף סוף למרחק, והוא מוכר כיום לא רק לעכברי הטניס שעוקבים אחרי סבבי הצ’לנג’רים והנוער. הקנדי בן ה-18 קבע השנה עוד כמה שיאים כשהפך לטניסאי הצעיר ביותר שהעפיל לגמר בטורניר מסדרת ה-500 – בריו דה ז’ניירו, שם הפסיד ללסלו דז’רה – לצעיר ביותר שהעפיל לחצי הגמר בטורניר במיאמי, ולצעיר ביותר שמדורג כיום בין 150 הטניסאים הבכירים בעולם. בגיל 18 וחצי, הוא טניסאי צמרת לכל דבר ועניין, כאשר עונת החימר עומדת בפתח ואוז’ה-אליאסים מחשיב את המשטח האדום כמוצלח ביותר שלו.

מי שצפה באוז’ה-אליאסים משחק יודע שהנתונים יוצאי הדופן הושגו בזכות כישרון יוצא מגדר הרגיל. לקנדי מערך תכונות ייחודי שהופך אותו לטניסאי שלם במיוחד: הוא אמנם מתנשא לגובה 1.93 מ’ ושוקל כמעט 90 ק”ג – כלומר הוא גדול בצורה ניכרת מטניסאים כמו נובאק ג’וקוביץ’ ופדרר – אך התנועה שלו על המגרש קלילה ומהירה. היכולת של אוז’ה-אליאסים להכות חבטות בשיווי משקל מופתי גם במצב מגננה וכך להפוך הגנה להתקפה מזכירה את היכולות של ג’וקוביץ’ ואנדי מארי. בנוסף, ההגשה שלו מרשימה במיוחד בהתחשב בגילו, וכף היד שלו היא כבר כיום אחד מהנשקים המאיימים ביותר בסבב. בניגוד לטניסאים צעירים אחרים כמו סאשה זברב וצ’וריץ’, אוז’ה-אליאסים משחק טניס אגרסיבי מאוד, וכופה על היריבים שלו קצב משחק מהיר.

קנדה, לא בדיוק מדינה שענתה בעבר על ההגדרה של “מעצמת טניס”, הופכת להיות בשנים האחרונות פס ייצור לטניסאים צעירים ומבטיחים במיוחד. בצד הגברים, אוז’ה-אליאסים מצטרף למילוש ראוניץ’, דניס שפובלוב וואסק פוספיסיל כשמות מוכרים בסבב. בצד הנשים, ביאנקה אנדריסקו בת ה-18 הפכה לאחרונה לטניסאית נמוכת הדרג ביותר שזכתה בתואר היוקרתי באינדיאן ולס, ולפניה ג’יני בושאר העפילה לגמר וימבלדון ולמקום החמישי בעולם.

המשותף למרבית הטניסאים הקנדים, ולטניסאים צעירים ומבטיחים רבים אחרים מרחבי העולם, הוא היותם מהגרים או צאצאים למשפחת מהגרים. אביו של אוז’ה-אליאסים הוא מהגר מטוגו; משפחתו של שפובלוב היגרה מברית המועצות לישראל ומשם לקנדה; מוצאו של ראוניץ’ מסרביה; של פוספיסיל מצ’כוסלובקיה; של אנדריסקו מרומניה. הטניסאית הבכירה בעולם כיום, נאומי אוסקה, היא בת למשפחה מעורבת של אמא יפנית ואבא מהאיטי שהיגרו שניהם לארה”ב, סאשה זברב שמייצג את גרמניה הוא בן למהגרים מרוסיה, ניק קיריוס הוא בן לאם מלזית ואבא יווני, והדוגמאות עוד רבות ומגוונות.

הסיפור של אוז’ה-אליאסים הוא אם כן לא סתם סיפור על טניסאי צעיר ומוכשר, אלא סיפור על הקסם שבספורט, שמבליט פעמים רבות את הרעבים ביותר להצלחה, שמגיעים לאו דווקא מהשכבות המבוססות והמושרשות אלא משולי החברה, ממקומות בהם בוער הרצון לעבוד קשה כדי להוכיח את עצמך. אוז’ה-אליאסים הוכיח בינתיים שהפוטנציאל שלו עצום. כעת מגיע החלק הקשה: להוכיח שהוא מסוגל לממש אותו.

רשומות נבחרות נוספות

הרשמה למינוי וקבלת עדכון כשמתפרסמת רשומה חדשה