maxresdefault

סיכום השבוע הראשון באליפות אוסטרליה

כהרף עין, תם השבוע הראשון באליפות אוסטרליה. נסכם בקיצור נמרץ את הטורניר עד כה:

1. היו שלל משחקים איכותיים שנגררו למערכה חמישית – בכל סיבוב ובכל יום היה לפחות משחק אחד מותח במיוחד, לרוב בהשתתפות טניסאי בולט. פביו פוניני היה שותף לשני משחקים בני חמש מערכות שהסתיימו בשובר שיוויון מכריע (מול אופלקה ומול תומפסון) ויצא עם ידו על העליונה בשניהם. מרין צ’יליץ’ היה שותף גם הוא לשני מותחנים בני חמש מערכות, מול בנווה פייר ומול רוברטו באוטיסטה אגוט. גריגור דימיטרוב הפסיד לטומי פול בחמש מרכות, ודומיניק תים ניצח את אלכס בולט המקומי בחמש מערכות שכללו טניס מאוד מרשים. היה גם הניצחון של טניס סנדגרן מול מתאו ברטיני, של ואוורינקה מול אנדראס ספי, של טיילור פריץ מול קווין אנדרסון ושל קארן חצ’נוב מול מיקאל ימר – כולם בחמש מערכות.

ביומיים האחרונים חגיגת חמש המערכות הגיעה לשיאה עם שני משחקי הטורניר עד כה: הניצחון של פדרר מול ג’ון מילמן והניצחון של קיריוס מול חצ’נוב. העובדה שהמשחקים האלה נערכו בשעות נוחות מאוד בשעון ישראל בוודאי הוסיפה להנאה. משום מה נדמה לי תמיד שאליפות אוסטרליה מנפקת שיעור גבוה במיוחד של משחקים איכותיים יחסית לכל יתר טורנירי הגראנד סלאם. הטורניר השנה בהחלט מאשש את ההשערה הזאת.

2. מתוך 16 המדורגים הבכירים, 9 העפילו לסיבוב הרביעי. מתוכם – 6 במחצית העליונה של ההגרלה ו-3 בלבד במחצית התחתונה.

המחצית העליונה של ההגרלה, בה רפאל נדאל הוא המדורג הבכיר, מציגה אוסף של טניסאים מובחרים שנמצאים כולם בכושר טוב. נדאל דרס את יריביו עד כה בטורניר, כולל תצוגת תכלית חדה מאוד מול פבלו קרניו בוסטה הבוקר. אולם יש לציין שנדאל לא פגש בטורניר יריב ראוי לו בשלושת הסיבובים הראשונים, מה שהיה צפוי עוד מפרסום ההגרלה.

החל ממחרתיים זה ישתנה. הדרך שצפויה לנדאל עד הגמר רצופה במשחקים מרתקים מול קיריוס, דומיניק תים ודניל מדבדב, שכולם משחקים טוב עד כה בטורניר. גם האלטרנטיבות לדרך הזו מעניינות – תים ישחק מחרתיים מול גאל מונפיס, וברבע ההגרלה של מדבדב שוכנים גם סאשה זברב (שעדיין לא איבד מערכה בטורניר), סטאן ואוורינקה ואנדריי רובלב הנפלא, שהרקורד שלו ב-2020 הוא 11 ניצחונות מול 0 הפסדים.

המחצית התחתונה של ההגרלה, לעומת זאת, נפתחה באופן לא צפוי. ההפסד של סטפנוס ציציפס מול מילוש ראוניץ’ הוא ללא ספק הפתעת הטורניר עד כה. המשחק בין ציציפס לג’וקוביץ’ אמור היה להיות ה-משחק של שלב רבע הגמר. כעת, דרכו של ג’וקוביץ’ לחצי הגמר נראית על פניו פשוטה: דייגו פאקינג שוורצמן בשמינית הגמר, צ’יליץ’ או ראוניץ’ ברבע הגמר. כל השלושה הם טניסאים טובים, אבל קשה לדמיין שאחד מהם ינצח את ג’וקוביץ’ באליפות אוסטרליה השנה.

גם פדרר הרוויח, על פניו, מהפסדי המדורגים. פדרר אמור היה לפגוש בשמינית הגמר את דימיטרוב או דניס שפובלוב, שהפסידו שניהם בשלבים המוקדמים. הוא ישחק שם מול מרטון פוצ’וביץ’, טניסאי לא רע בכלל אבל לא כזה שאמור להוות אתגר של ממש לפדרר. משהוסר ברטיני, גם משחק רבע הגמר של פדרר נראה נוח – פוניני או סנדגרן. סימן השאלה הגדול מבחינת פדרר הוא הכושר הפיזי. איך הגוף בן ה-38 יגיב למשחק הארוך מול מילמן? אם הגוף של פדרר יחזיק מעמד, נראה שאנחנו נמצאים בדרך למשחק חצי גמר בין פדרר לג’וקוביץ’.

3. בינתיים בטורניר הנשים, לא נרשמו משחקים שיהיו מועמדים לתואר משחק השנה. המשחקים הבולטים ביותר היו הפסדים של טניסאיות רמות מעלה: ההפסד של סרינה לוואנג, של ווזניאקי לג’אבור, של אוסקה לגוף, של פליסקובה לפבליושנקובה ושל סביטולינה למוגורוזה.
עם זאת, בהחלט כן ישנם כמה סיפורים הולכים ומתהווים ברחבי ההגרלה שמעוררים עניין. שלוש טניסאיות פופולריות העפילו לראשונה בקריירה שלהן לשמינית הגמר בטורניר גראנד סלאם: קוקו גוף, מריה סקארי ואונס ג’אבור.

את הדיבור על גוף דומה שאין להרחיב. הסיפור שלה הוא ככל הנראה המסוקר ביותר בעולם הטניס בחצי השנה האחרונה, מאז וימבלדון. כן אציין את הסטטיסטיקה יוצאת הדופן הבאה: בשנה שעברה, גוף הפסידה בסיבוב הראשון בטורניר הנערות (!) של אליפות אוסטרליה. מחר היא תתמודד מול סוניה קנין בשמינית הגמר של טורניר הבוגרות.

סקארי וג’אבור הם שמות שמוכרים לאוהדים המסורים של עולם הטניס, אולם מוכרים פחות לאוהדי הטניס הבקיאים פחות. סקארי היוונייה פופולרית במיוחד על חברותיה לסבב, וקנתה לה בשנתיים האחרונות עדת מעריצים בזכות האופי הלוחמני אך סימפטי שלה. בשנה שעברה רשמה כמה תוצאות נאות שהביאו אותה לפאתי 20 הראשונות בעולם, כולל חצי גמר ברומא. הקהל היווני הקולני במלבורן, שלא הצליח להושיע את ציציפס, יעבור כעת להתמקד בטניסאית היוונייה הטובה בעולם מאז אלני דנילידו.

ג’אבור הטוניסאית ידועה בסגנון משחק אטרקטיבי ובהיותה בכירת נציגת הטניס הערבי (עובדה שזיכתה אותה בכמה טורים מפרגנים גם בתקשורת הישראלית, למשל זה -https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5664590,00.html). בשנה שעברה כמעט והכפילה את מספר הניצחונות הכולל שלה בסבב. ג’אבור כנראה לא תהפוך לטניסאית צמרת, אבל קצת כמו יונס אל-ענאווי המרוקני שכיכב בסבב הגברים בתחילת העשור הראשון של המאה ה-21, היא כן בדרכה להפוך לנוכחות פופולרית וייחודית בנוף עולם הטניס.

משחקי שמינית הגמר בטורניר הנשים לא מבטיחים גדולות ונצורות, אולם משחקי רבעי הגמר המסתמנים (בהם יפגשו אולי בארטי וקוויטובה, מוגורוזה וקרבר ואיגה סוויאטק הצעירה והמבטיחה והאלפ) צפויים להיות מעניינים במיוחד.

רשומות נבחרות נוספות

הרשמה למינוי וקבלת עדכון כשמתפרסמת רשומה חדשה