סיכום שנת 2017 מנקודת מבט של אוהד פדרר: ה-נקודה, ואידך זיל גמור

הרגע המפואר מכולם בגמר אליפות אוסטרליה, בטורניר כולו, ומבחינתי גם בשנת 2017 כולה, הגיע קרוב לשלוש שעות וחצי מתחילת הגמר, ושני משחקונים לאחר שפדרר שבר את נדאל והצליח להשוות את המערכה החמישית בה הספרדי הוביל. המומנטום היה עם פדרר, שאיים לשבור שוב את נדאל ב-4-3 במערכה החמישית, והתוצאה במשחקון שוויון.

ה-נקודה הגיעה במצב מורכב במשחק ובמיקרו-קוסמוס של היריבות על כל ההיסטוריה המפוארת שלה. פדרר היה הטניסאי הטוב יותר על המגרש במהלך רוב המשחק, אבל נדאל חזר בדיוק מפיגור 40-0 במשחקון, וההיסטוריה לימדה אותנו שבנקודות המכריעות במשחקים בין השניים, נדאל מוצא את הדרך לייאש ולנצח את פדרר, גם כאשר הוא בפיגור, גם כשפדרר משחק טוב, וגם כשנדאל תחת לחץ.

תחילת הנקודה, ההגשה, הייתה מהלך מוכר בתולדות היריבות. נדאל נהנה לרוב להגיש לגב-היד של פדרר, ופדרר מודע לכך. לכן, לעתים תכופות, פדרר מזנק לצד גב-היד שלו כדי לתקוף את ההגשה. אלא שנדאל בעצמו מודע לדינמיקה הזו ונהנה לגוון ולהגיש הגשות שניות מלאות סיבוב לכף היד של פדרר מעת לעת, כדי להטעות את האויב. פעמים רבות נדאל מכה כך אייסים, אולם הפעם פדרר עלה על ההטעייה, למרות שזינק לצד גב-היד שלו, והצליח בקושי להחזיר את ההגשה למגרש.

נדאל תקף מיד אחרי ההגשה, השליך את פדרר למצב מגננה ותיזז אותו מצד לצד. המהפך בנקודה התרחש לאחר שבע חבטות. פדרר חבט חבטה הגנתית שנחתה עמוק, ונדאל, משום מה, בחר לזוז אחורה ולהכות בה כמה מטרים מאחורי הקו האחורי, במקום להכות בה בעלייה ולשמור על היתרון שלו בנקודה.

השניים החליפו כמה חבטות “פרווה” במרכז המגרש, כששניהם מהססים לאחוז במושכות, אך פדרר עמד קרוב הרבה יותר לקו הבסיס ולקח את הכדורים מוקדם יותר.

ברגע זה, נדאל החליט שהאפשרות הטובה ביותר היא לשוב לטקטיקה שעזרה לו לנצח את פדרר פעמים רבות כל כך בעבר, ולהכות חבטות כף יד מלאות עצמה וטופ-ספין היישר אל גב היד הפגיע של פדרר. כל אותה עת, נדאל עמד עדיין רחוק מהקו האחורי, והתרוצץ על הכיתוב הגדול עם שם העיר מלבורן.

החבטה הארבעה-עשר בנקודה הייתה גב-יד קרוס קורט של פדרר, שהרחיקה את נדאל ממרכז המגרש, הציבה אותו במצב מגננה ופתחה את המגרש עבור פדרר. פדרר החל מתזז את נדאל, והחבטה השמונה-עשר בנקודה, חבטת כף יד של פדרר לאורך הקו, אמורה הייתה לסגור את הסיפור.

אלא שנדאל, מהיר ועיקש כתמיד, נלחם והגן כשור, וחפר חבטת כף-יד ממעמקי המגרש. ברגע זה הקהל הבין שמדובר בנקודה גדולה, והחלה התרגשות רועשת מאוד בקרבו.

הרגע הזה, בתוך-תוכי ה-נקודה של שנת 2017, התחרז עם רגעים אחרים בהיסטוריית היריבות בין השניים, ובמיוחד עם שתי נקודות גדולות מהעבר. באליפות אוסטרליה 2009, הנקודה הטובה ביותר במשחק הייתה וינר מרהיב לאורך הקו של נדאל, שהושג לאחר שנדאל חפר את דרכו בחזרה לנקודה בה שלט פדרר. באליפות אוסטרליה 2012, נקודת המפנה של המשחק הייתה כזו בה פדרר שלט לחלוטין, ולאחר שהכה חבטת כף-יד מצוינת לאורך הקו ועלה לרשת, ספג את אחת מחבטות ההעברה הסמליות והכואבות ביותר ביריבות בין השניים.

הנקודות האלו, ועוד נקודות רבות מספור בהן חזינו לאורך השנים, פעפעו מתחת לפני השטח, וטענו את הרגע במתח ודרמה שממילא לא היו חסרים בו. כולנו ידענו: נדאל במיטבו כשהוא נלחם. נדאל במיטבו כשהוא עם הגב לקיר. אם ניסית לנצח את נדאל בכוח פעם אחת ונכשלת – לא תזכה להזדמנות נוספת.

לאחר שנדאל חזר לנקודה, הדינמיקה חזרה למצב סטטי יחסית. פדרר נדבק לקו האחורי, אבל לא השתלט בחזרה על הנקודה. נדאל הכה בכדור היטב, ובחבטה ה-25 ניסה להפוך את המומנטום על פיו ולשלוט במשחק. הוא שיגר חבטת גב-יד קרוס קורט, שאמורה הייתה לפתוח את המגרש ולהעניק לו את הניצחון בנקודה. אלא שפדרר, נטוע במקום, משחק באינסטנקטיביות ובמהירות של דמות במשחק פלייסטיישן, לקח צעד רדיפה בודד לימינו, פיסק את רגליו, ושיגר חבטת כף-יד מנצחת לאורך הקו, במין צעד ריקוד שהיה חצי וולי וחצי חבטת כף-יד מלאה, והיווה תמונת מראה מושלמת לאותו וינר בלתי נשכח של נדאל מגמר 2009.

זינקתי מהספה, רצתי ברחבי הבית, בעטתי בדלת והשארתי עליה סימן שעדיין לא נמחה. בניגוד לנקודה בה”א הידיעה משנת 2009, היא החבטה המפורסמת שפדרר הכה בין רגליו מול דג’וקוביץ’ בחצי גמר אליפות ארה”ב, ה-נקודה של שנת 2017 הלכה נגד ההיגיון, המומנטום וההיסטוריה, ולא איתם. פדרר לא אמור היה לנצח בנקודה הזו. הוא הפסיד בכל כך הרבה נקודות דומות לאורך השנים, עד שהעבר הפך לעתיד ודאי במין מהלך דטרמיניסטי מתועב. פדרר נכלא בלימבו שלא הצליח לצאת ממנו, ועוד ועוד חבטות כף-יד נדאליות לגב-היד שלו עלו לו בהפסד, ועוד הפסד, ועוד הפסד.

עד ה-נקודה.

ה-נקודה הפכה את שנת 2017 על פיה. היא זו שהיוותה דשן וזרז להצלחה הפנומנלית של פדרר הקשיש בערוב ימיו המקצועיים, וקבעה את הדינמיקה בין פדרר ונדאל בשנת 2017, שהייתה שונה כל כך מהדינמיקה ביניהם לאורך כל השנים.

אם אזכור רגע אחד בלבד משנת 2017 כולה, הרגע הזה יהיה עשרים ושש החבטות שהחליפו ביניהם שני הענקים, ושינו סדרי עולם.

רשומות נבחרות נוספות

הרשמה למינוי וקבלת עדכון כשמתפרסמת רשומה חדשה